• Pomocy pielęgniarskiej udziela pani mgr Natalia Łaskowska


          Gabinet  czynny w godz.: 8.00 - 15.30

          * * *

           

          Główne problemy zdrowotne uczniów:

          • wypadki, urazy i zatrucia
          • próchnica zębów i choroby przyzębia
          • problemy zdrowia psychospołecznego
          • choroby przewlekłe i niepełnosprawność
          • choroby zakaźne
          • inne: zaburzenia wzroku, słuchu, zaburzenia wzrastania i dojrzewania, zaburzenia układu ruchu.

          Fluoryzacja:

          przyjęto, że grupowa profilaktyka fluorkowa może przyczynić się do zmniejszenia zachorowalności na próchnicę zębów. Fluor jest jednym z pierwiastków śladowych zmniejszających podatność szkliwa na działanie czynników odwapniających i próchnicotwórczych, przez zwiększenie stopnia mineralizacji i przyspieszenie dojrzewania szkliwa. Działa także przeciwbakteryjnie w jamie ustnej, hamuje wytwarzanie kwasów przez bakterie. Fluoryzacja odbywa się 6 razy w ciągu roku szkolnego w odstępie 4-6 tygodni.

           

          Współczesna koncepcja systemu opieki zdrowotnej nad uczniami wyrosła ze strategii Światowej Organizacji Zdrowia „Zdrowie dla wszystkich” i koncepcji promocji zdrowia. Zakłada ona, że

          • podmiotem zainteresowania jest cała populacja uczniów oraz nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły
          • główny kierunek działań związany jest z promocją zdrowia; zachęcanie uczniów do identyfikowania własnych problemów, aktywnego uczestnictwa w doskonaleniu zdrowia.

          Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą, profilaktyczna opieka zdrowotna obejmuje:

          • testy przesiewowe polegające na wstępnej identyfikacji odchyleń od normy rozwojowej, zaburzeń, wad
          • postępowanie diagnostyczne w przypadku uzyskania dodatniego wyniku testu przesiewowego, w celu potwierdzenia lub wykluczenia zaburzeń ujawnionych w teście
          • profilaktyczne badania lekarskie w zakresie:
          • indywidualnej oceny stanu zdrowia uczniów
          • kwalifikacji do zajęć wychowania fizycznego
          • zdrowotnej gotowości szkolnej uczniów
          • kwalifikacji do programów rehabilitacyjnych
          • ograniczeń dotyczących wyboru i nauki zawodu.
          • udzielanie pomocy w przypadku nagłych zachorowań, urazów, zatruć
          • edukację zdrowotną i promocję zdrowia.